top of page
20210922_080632.jpg

Erfaring som teller

Noen kaller det "å ha vært ute en vinternatt før" andre sier at "det er resultatene som teller". Her er noen konkrete eksempler på utfordringer jeg har deltatt i og som beskriver min strategiske og operative erfaring. Ta en titt og ta gjerne kontakt for å få vite mer!

Min erfaring: Projects
holde hender

2 blir 1 - fusjon av to sparebanker

I 2011 fusjonerte SpareBank1 Hardanger med Sparebanken Vest. Arbeidet involverte både markedsmessig og kulturell utfordring. Et stort fall i kundetilfredshet (KTI) og tap av flere kunder ble senere etterfulgt av tidenes beste KTI og høyeste markedsandel. Målrettet jobbing av flere både med inn- og utsiden av banken bidro til vesentlig bedre omdømme og dermed tiltrekningskraft i markedet. Tilsvarende erfaring med 3 blir 1; 3 kontor som fysisk flyttet sammen til helt nye og større lokaler. Har resultert i sterk kundevekst, solid score på organisasjonsundersøkelse og KTI. Slik erfaring kan også brukes innen andre bransjer!

Forretningsmenn med Paraplyer

Forsikring - definere og re-definere setup

Jeg har 25 års erfaring fra forsikring. 10 år i sentrale stillinger i Vesta /TrygVesta, og 15 år fra etableringen og videreutviklingen av Frende Forsikring. Jeg var med fra prosjektstart der jeg hadde ansvar for kunde- og markedsstrategi og senere fra banksiden som kontaktperson inn mot Frende. I det siste har jeg jobbet mye med å redefinere distribusjons- og bankassuranse-modellen mellom Frende og bankene. Frende har vært en stor suksess og det har vært en fornøyelse av å se hvordan de har utviklet seg til å bli en viktig aktør i forsikringsmarkedet.

Masteroppgave.jpg

Kundeutbytte og -involvering i sparebanker

Nylig skrev jeg en masteroppgave om kundeutbytte i sparebanker og sparebank-modellen. Formålet var to-delt; En, å teste om kunder kan motiveres til å gi kundeutbytte videre til et samfunnsnyttig formål og to, å finne ut i hvilke grad kunder opplever en sosial identitet til sparebanken ved at det betyr noe å være «medlem»/ kunde. Oppgaven drøfter også sparebank-modellen og en del mulige utviklingsområder knyttet til kundeinvolvering, samfunnsmidler og tilpasninger av kundeutbytte. Av 92 sparebanker er det kun 5 som har besluttet å ta i bruk kundeutbytte. Noen kan ikke, mens andre kan men vil ikke. Så hva med din sparebank? Et viktig og utrolig spennende område å utforske og utvikle for mange sparebanker!

Advokatene & Advice

Styrearbeid –

«ordning och reda», men ôg retning!

Et velfungerende styre er en stor ressurs for et hvert selskap eller organisasjon. Styrearbeid er både "ordning och reda" som svenskene kaller det, og en arena for å diskutere fremtid, strategi og utvikling av selskapet. Jeg har både erfaring i støttefunksjon for administrerende direktør som direksjons-/styresekretær i Vesta Forsikring AS, som styreleder i H2 Hardanger, flere ØkonomiPartner-selskap og Kvam Langrenn og Skiskyttarklubb. I dag sitter jeg i styret i Coop Hordaland SA og arbeider med styrearbeid som daglig leder i Kvammabadet KF.

Markedsanalyse

Analyse- og innsiktsarbeid

Ingenting er så ødeleggende for en god diskusjon som harde fakta. Jeg er tilhenger av å etablere et solid, faktabasert beslutningsgrunnlag når viktige avgjørelse skal tas og når mål skal  utformes og følges opp. Gjennom innsikt skaper en klarere utsikt til mulighetene. Jeg har erfaring med slik kartlegging og undersøkelser om kunde- og medarbeidertilfredshet, omdømme, merkestyrke og ledelse. Jeg har flere års erfaring fra å jobbe med en rekke analyseselskaper som Ipsos, Kantar, Opinion, Carat, Early Warning, Cicero med flere.

vesta kjør forsikrig.jpg

Merkevare- og omdømmebygging

I TrygVesta/Vesta hadde jeg som divisjonsdirektør og  markedsdirektør ansvar for å utvikle en helt ny merkevare (nye Vesta) da Vesta ble solgt fra Skandia til Tryg. I tillegget jobbet jeg som nordisk brand manager med å utvikle felles nordisk plattform da TrygVesta og etter hvert Tryg ble etablert som et felles nordisk forsikringsselskap. I Sparebanken Vest har jeg jobbet strategisk og operativt med å bygge identitet og posisjonere banken i Hardanger og på Voss. Jeg har inngående kjennskap til det å bygge relasjoner til ulike aktører og være bankens ansikt utad på ulike arenaer og fora med bankens sterke samfunnsengasjement i bagasjen.

Leder- og organisasjonsutvikling

Om du vil få båten til å gå fortere er en viktig drivkraft å utvikle forretning sammen med de andre som er i båten. Da er det helt avgjørende å skape engasjement og få folk i organisasjonen med deg for å ro og trekke i samme retning og derigjennom skape resultater. Jeg har mangeårig erfaring med å utvikle lederteam og organisasjoner, og har også lang erfaring fra å rekruttere ledere og sentrale rådgivere.

bottom of page